top of page

#34

34 Fjern distraksjoner

34 Fjern distraksjoner

Fjerne fristelser og distraksjoner (slik som mobil) fra omgivelsene sine.

En av de største hindrene for å oppnå fullt fokus er distraksjoner, slik som en TV som står på eller innkommende meldinger på mobilen. Tidligere mente mange at nøkkelen til å overvinne distraksjoner lå i å trene opp selvdisiplinen sin til å ignorere disse distraksjonene. Men nyere forskning tyder på at du vil ha mye større effekt av å fjerne distraksjonene i stedet for å bruke selvdisiplin på å bekjempe de.

Distraksjoner i form av innkommende meldinger kan også føre til multitasking. Multitasking er når du forsøker å gjøre flere oppgaver samtidig. Det føles ofte effektivt, men fører bare til at du bruker mer tid. For eksempel viste en studie at produktiviteten falt med 30-40% når forsøkspersoner multitasket fremfor å gjøre en oppgave om gangen (3).

Slik gjør du det

Tenk over hva i omgivelsene dine som kan distrahere deg, fjern kildene eller studer et annet sted. Her er eksempler på de mest vanlige måtene å fjerne distraksjoner på:

  • Finn deg et sted der du kan jobbe fri for avbrytelser og bråk. Hvis ikke, skaff deg øreplugger eller støydempende hodetelefoner. De sender også et «ikke forstyrr»-signal til andre.

  • Sett mobilen din på lydløs og legg den ut av syne og utenfor rekkevidde, for eksempel i sekken din. Forskning viser at det å ha mobilen i nærheten når du studerer er distraherende, og at hjernen din tenker på den om den er i synsfeltet (1). Selv om du skulle føle deg rastløs uten mobil, viser forskning at du lærer bedre når den er fjernet (2).

  • Hvis du skal bruke PC, så lukk alle vinduer som ikke er relevante og slå av varslinger. Du kan også vurdere å laste ned en nettsted-blokker, slik som Freedom, FocalFilter, SelfControl og StayFocused.

  • Om du velger å høre på musikk når du lærer, så er det best å høre på instrumental musikk som ikke blir avbrutt av reklamepauser.

Kilder

  • (1) Ward, Adrian F., et al. "Brain drain: The mere presence of one’s own smartphone reduces available cognitive capacity." Journal of the Association for Consumer Research 2, no. 2 (2017): 140-154.

  • (2) Cutino, Chelsea M. & Michael A. Nees. "Restricting mobile phone access during homework increases attainment of study goals." Mobile Media & Communication 5, no. 1 (2016): 63-79.

  • (3) Rubinstein, Joshua S., et al. "Executive control of cognitive processes in task switching." Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 27, no. 4 (2001): 763-797.

bottom of page