#34
34 Fjern distraksjoner
Fjerne fristelser og distraksjoner (slik som mobil) fra omgivelsene sine.
En av de største hindrene for å oppnå fullt fokus er distraksjoner, slik som en TV som står på eller innkommende meldinger på mobilen. Tidligere mente mange at nøkkelen til å overvinne distraksjoner lå i å trene opp selvdisiplinen sin til å ignorere disse distraksjonene. Men nyere forskning tyder på at du vil ha mye større effekt av å fjerne distraksjonene i stedet for å bruke selvdisiplin på å bekjempe de.
Distraksjoner i form av innkommende meldinger kan også føre til multitasking. Multitasking er når du forsøker å gjøre flere oppgaver samtidig. Det føles ofte effektivt, men fører bare til at du bruker mer tid. For eksempel viste en studie at produktiviteten falt med 30-40% når forsøkspersoner multitasket fremfor å gjøre en oppgave om gangen (3).
Slik gjør du det
Tenk over hva i omgivelsene dine som kan distrahere deg, fjern kildene eller studer et annet sted. Her er eksempler på de mest vanlige måtene å fjerne distraksjoner på:
Finn deg et sted der du kan jobbe fri for avbrytelser og bråk. Hvis ikke, skaff deg øreplugger eller støydempende hodetelefoner. De sender også et «ikke forstyrr»-signal til andre.
Sett mobilen din på lydløs og legg den ut av syne og utenfor rekkevidde, for eksempel i sekken din. Forskning viser at det å ha mobilen i nærheten når du studerer er distraherende, og at hjernen din tenker på den om den er i synsfeltet (1). Selv om du skulle føle deg rastløs uten mobil, viser forskning at du lærer bedre når den er fjernet (2).
Hvis du skal bruke PC, så lukk alle vinduer som ikke er relevante og slå av varslinger. Du kan også vurdere å laste ned en nettsted-blokker, slik som Freedom, FocalFilter, SelfControl og StayFocused.
Om du velger å høre på musikk når du lærer, så er det best å høre på instrumental musikk som ikke blir avbrutt av reklamepauser.
Kilder
(1) Ward, Adrian F., et al. "Brain drain: The mere presence of one’s own smartphone reduces available cognitive capacity." Journal of the Association for Consumer Research 2, no. 2 (2017): 140-154.
(2) Cutino, Chelsea M. & Michael A. Nees. "Restricting mobile phone access during homework increases attainment of study goals." Mobile Media & Communication 5, no. 1 (2016): 63-79.
(3) Rubinstein, Joshua S., et al. "Executive control of cognitive processes in task switching." Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance 27, no. 4 (2001): 763-797.