SUPERLÆRING
Basis
Fordele tiden man skal bruke på kortere økter, spredt over flere dager.
Aktivt hente ut kunnskap ved å teste seg selv
Forklare det man har lært med egne ord, enten til andre eller seg selv.
Når man sliter, la problemet ligge og inkubere en stund før man fortsetter på det.
Mikse rekkefølgen på relaterte temaer, begreper og oppgaver.
Variere måten man lærer på.
Finne bilder eller lage seg bilder av det man skal lære seg.
Trekke ut det viktigste i en oppsummering.
Danne assosiasjoner eller metaforer for nye begreper.
F.eks. sammenligne med fasit/løsningsforslag eller få det muntlig.
Se hvordan nye begreper henger sammen med ting man kan fra før.
Sørge for rett vanskelighetsgrad, at man utfordrer seg selv, ikke for mye, ikke for lite.
Lese
Se på bilder og overskrifter før man leser gjennom i normal hastighet.
Ha spørsmål man ønsker svar på i bakholdet mens man leser.
Markere viktig innhold med markeringstusj.
Lage små kommentarer til teksten i margen.
Ta notater
Organisere notatene ved hjelp av overskrifter, avsnitt, understreking, farger, bokser osv.
Strukturere innhold i nivåer, f.eks. i hovedtema, undertema og detaljer.
Trekke ut det viktigste fra et tema i nøye utvalgte stikkord.
Informasjon fremstilt visuelt, f.eks. tegning, venndiagram, prosessdiagram eller tidslinje.
En grafisk form for notater med stikkord og streker mellom dem som viser sammenhenger.
Eliminere overflødige ord i avsnitt og setninger for å få frem det viktigste med få ord.
Huske utenat
Kort som brukes til å lære begreper utenat. Begrepet skrives på den ene siden av kortet og forklaringen på den andre siden.
En gruppe ord eller begreper samlet i ett enkelt ord, f.eks. «AIDA» (Awareness, Interest, Desire, Aciton)
F.eks. «Meretes vennlige jordmor ...» for planetrekkefølge «Merkur, Venus, Jorda ...»
Danne seg et fantasi-bilde som representerer det man skal lære seg.
Huske en liste med ord ved å lage et bilde per ord som plasseres langs en «reiserute».
Huske en liste med ord ved å lage et bilde per ord som flettes sammen til en historie.
Planlegge
Starte med slutten på et prosjekt og planlegge nødvendige steg baklengs til i dag.
Realistisk ukeplan som inneholder («balanserer») både arbeids- og fritidsaktiviteter.
Identifisere alle gjøremål og skrive de ned på en liste.
Oversikt over hvor mye tid man bruker på ulike aktiviteter (søvn, streaming, lekser osv.)
Fokus
Strukturere arbeidsøktene sine i 25min med fullt fokus etterfulgt av 5min pause.
Fjerne fristelser og distraksjoner (slik som mobil) fra omgivelsene sine.
Bare komme i gang ved å sette seg mål om å jobbe i fem minutter.
Tenke på sannsynlige utfordringer «hvis» og hvordan respondere på dem «så»
Prestere
Plan for hva man skal fokusere på og når og hvordan man skal øve til en prøve.
Starte på vanskelige oppgaver, så gjøre alle enkle, så fullføre de vanskelige til slutt.
4-steg «TASK» for å unngå fallgruver på prøver: Tidsplan, Avklar, Skriv, Kontroller.
Vurdere hva som gikk bra og hvor man kan bli bedre, både før og på prøver.